Dagcrème

Mijn economieleraar op de middelbare school prentte het ons al vroeg in: “De consument wil bedonderd worden!”. Bij mij ging dit het ene oor in en het andere weer uit. Toch denk ik heel vaak aan deze zin terug. De beste man had gelijk!

Neem nou dagcrème…

Jarenlang heb ik dure dagcrèmes gebruikt. Ik laat mij makkelijk betoveren door een mooie verpakking, daar blijk ik nogal gevoelig voor te zijn. Ook een reclameboodschap heeft invloed op mij; natuurlijk wil ik een mooie, frisse en stralende huid. En nu ik ouder word, wil ik ook de rimpels aanpakken en hoop ik op een crème met een flinke dosis magie erin!

Maar magie vind je niet in een potje. En natuurlijk zegt het stemmetje in mijn achterhoofd al jarenlang dat het hoogstwaarschijnlijk onzin is; ik wíl er in geloven!

Nu geef ik dat stemmetje met liefde een microfoon en een podium. Het zegt namelijk heel zinnige dingen.

Dit zijn de feiten. De basis van iedere dagcrème is hetzelfde. De wat duurdere crèmes kunnen wat meer hoogwaardige ingrediënten bevatten, ze kunnen qua structuur prettig aanvoelen en de geur kan zomaar de doorslag geven. Soms zit er een ingrediënt in dat moeilijk te verkrijgen is, maar dit alles betekent niet dat het ook beter is.

Kortom; niet de dagcrème zelf, maar het merk en de prachtige verpakking maakt dat het duur is.

Ik ben gevoelig voor een mooie verpakking. Ik heb zelfs een periode gehad waarin ik wist dat ik als consument bedonderd werd, maar dat ik de verpakking zó mooi vond dat ik het tóch kocht.

Jarenlang heb ik verheerlijkt rondgezworven op de afdeling huidverzorging van de Bijenkorf. Tot ik een keer bij het Kruidvat kwam (voor iets onbenulligs) en de dagcrème van het “eigen merk” zag. Toen dacht ik: eigenlijk best mooi verpakt! De verpakking van het eigen merk ziet er in al zijn eenvoud heel mooi uit! Het deed mij denken aan de verpakking van het merk “Kiehl’s”, te koop in de duurdere parfumeriezaken. Toen ik de prijs van het Kruidvat-potje zag, moest ik in eerste instantie wat hooghartig lachen…twee euro en negenenveertig cent! Dat kan nooit goed zijn, dacht ik.

Ik liet het potje staan, maar het liet mij niet los.

Toen mijn duurdere crème op was, ben ik teruggegaan en heb ik van het Kruidvat een potje dagcrème gekocht voor 2.49 euro.  

Conclusie: Ik ben nog nooit zo tevreden geweest! Het smeert even fijn als een potje van 50 euro en trekt lekker in. Ik hou geld over voor leukere dingen. Rimpels krijg ik omdat ik ouder word. Daar kan geen potje crème iets aan veranderen. Echt niet. Een gezonde levensstijl doet veel meer, maar dat heeft niets met magie te maken.

Voor mij nooit meer een dure crème. Ik ben perfect tevreden met deze goedkope dagcrème, die ik overigens ook als nachtcrème gebruik. En het voelt magisch!

3 reacties

  1. Al meer dan 15 jaar gebruikte ik diezelfde dagcrème van Kruidvat. Tot pakweg 5 jaar geleden ik het bij Aldi meenam. Misschien 2 euro duurder. Gewoon gemakzucht: ik
    kwam daar veel vaker en voor t Kruidvat moest ik verder weg. Voor mij voelde dat net zo goed, net zo prettig als die eerste. Weet je wat ik al jarenlang hoor? “Wat zie jij er toch jong uit.!” En een goede vriendin die 18 jaar jonger is en waar parfums staan van Chanel en consorten, gebruikt ook de duurste cremes. Mensen die ons samen zien, schatten ons even oud. Mijn potje is mooi wit en heeft gouden letters. Het zou niet misstaan, niet opvallen tussen haar dure dag- en nachtcrème…

  2. Ik gebruik gewoon een Nivea Men voor m’n gezicht, handen en huid, zowel overdag als ’s nachts. Misschien ietsje duurder dan de Kruidvat met €6 maar geen categorie Bijenkorf en ik doe er meer dan een jaar mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *